İdoller serisinden, fotoğraf, 80×120 cm, 2012 |
Şehir ve Gündelik Hayat
Hamra Abbas
Pilot 3
3 Nisan – 19 Mayıs
Basın Bülteni
PİLOT 3 Nisan – 19 Mayıs tarihleri arasında Abraaj Capital Art Prize 2011 sahibi Hamra Abbas’ın “Şehir ve Gündelik Hayat” sergisine ev sahipliği yapıyor.
Bugüne dek dünyanın saygın bienal ve müzelerinde sergilere katılan sanatçının eserlerindeki içeriksel ve biçimsel çeşitlilik, Abbas’ın, sanatsal üretiminin en belirgin özelliklerinden biri haline gelmiştir. Sanatçı, açık bir şekilde standart tanımlamalara baş kaldırmakta ve işinin etiketlendirilmesine direnmektedir. Bazen birçok değişik düşünce akımını tek bir eser ile kapsamakta, bazen de düşünceleri beklenmeyen yönlere kıvrılarak farklı projelerle sonuçlanmaktadır. Göçebe yaratılışlı bir sanatçıdır ve temaları, şiirselden politiğe ve hatta absürde uzanmaktadır. İster fotoğraf, ister tablo, ister heykel olsun detaylara odaklanan titizliğine rağmen, eserlerinde kuralsız bir taraf da bulunmaktadır. Yöntemindeki özgün katılık ve akışkanlık füzyonu, ender bir beceri olarak sanatçının kavramsal repertuarına bakışını belirleyen yeteneğinden kaynaklanmaktadır.
“Şehir ve Gündelik Hayat”, sanatçının geriye dönüp, şehir ve gündelik yaşam ile kendi ilişkisini sorguladığı bir sergi. Yeni işlerle eskilerin, fotoğraflarla heykellerin, enstalasyonlarla videoların yanyana görülebileceği bu sergi, Abbas’ın farklı sanatsal dilleri ve medyumları, şehir, sıradanlık, cinsiyet, güç, ahlak nosyonlarını, gündelik hayata nasıl tercüme ettiğini göstermekte iyi bir örnek. İdoller, Objeler, Başlıklar, Su’ar, Moma bir yıldızdır, Cennet Hamamı, Sev Kendini başlıklı işlerin görülebileceği bu sergi, Abbas’ın sanatsal yaklaşımına dair geniş bir perspektif sunuyor.
Sanatçı sergisiyle ilgili; “Yaklaşık dört yıldır Massachusetts, Cambridge’de yaşıyorum, buranın dört mevsimine tanıklık ediyorum. Evimim yakınındaki Charles Nehri’nin önce donmasını, sonrasında ise buzlarının çözülmesini ve nehrin yeniden akmaya başlamasını izliyorum. Burası Lahor, Berlin ve İslamabad’dan sonra kendime ev yaptığım dördüncü şehir. İstanbul’a 2007’deki ilk ziyaretimden beri sürekli geri dönüyorum. Bu şehirlerin her birinde iş ürettim, ve gündelik hayat’larının sıradanlığından esinlendim.” diyor.
Abbas’ın İstanbul’da gerçekleşecek ikinci kişisel sergisi “Şehir ve Gündelik Hayat”, farklı mekanlarda ürettiği işlerin geniş bir kısmını kapsıyor. Abbas’ın deneysel sanat üretiminin birbirinden uzak, ama bir o kadar da birbirini tamamlayan izlenceleri tek bir çatı altında bir araya geliyor.
Şehir teması ve şehirde yaşayanlar, sanatçının üretimini etkilemeye devam ediyor. Kimi zaman tanıdık olana bakmak için yeni alanlar yaratan ve o alanları değiştiren sanatçı, kimi zaman da geleneksel ikonografi ve motifler ile uğraşıyor. Lineer anlatıları kırmayı, yeni sorular sormayı ve işine bakarken duyularımızı tahrik etmeyi amaçlıyor.
Sanatçının farklı ülkelere yaptığı seyahatler de, işlerini farklı biçimlerde etkiliyor. Bu bağlam, sanatçı için büyük bir önem taşırken, sanatçının pratiğine antropolojik bir bakış açısı da kazandırıyor. Bu bakış açısı, etki alanı çok geniş bir ölçeğe yayılan öğeleri de tanımlanabilir kılıyor.
Sanatçı uzunca bir süredir enstelasyon, heykel ya da minyatür gibi işlerinde insanlarla etkileşimi içeren işler üretiyor. Abbas, yeni serisi ‘İdoller’ için, “Son bir yıldır Cambridge ve Boston’da insanların fotoğraflarını çekiyordum, en son İstanbul’da da çekimler yaptım. Bu zaman zarfında, ekonomideki düşüş, işsizliğin artışı ve Wall Street’te başlayan işgal hareketleri medyanın dikkat kesildiği konulardı. Niyetim o an etkileşim içinde olduğum gündeliğe dair notlar almaktı. En elverişli ve etkilisi olduğunu düşündüğüm fotoğrafı araç olarak seçtim ve küçük işlerle uğraşan gündelik insanları çektim. Süpermarkette, postanede, şarküteride, restoranda, tren istasyonunda, inşaatlarda çalışan insanları, seyyar satıcıları, tamircileri ve taksicileri fotoğrafladım.” diyor.
Sanatçı, çektiği fotoğrafların zamanla bir fotojurnale doğru evrildiğini söylüyor. Abbas’ın, fotoğraflarını çekmek için insanlardan izin istemesi o ana hayat veren, anı başka bir yere taşıyan ve zamanı genişleten bir özellik taşıyor. Çektiği her fotoğrafı, akşam eve döndüğünde birer portreye dönüştüren ve bu, insanlarla paylaştığı özel anları, sergileyerek kamusallaştıran Abbas, sergisiyle ilgili: “Her fotoğrafı küçük bit heykele çevirdim ve bir kutuya yerleştirdim. Belli bir zaman sonra kutularca ve yüzlerce heykel birikti.” PİLOT, bu heykellerin fotoğraf baskılarından seçilmiş 22 yapıtı bu sergide gösteriyor”. diyor.
İstanbul’da sergilenecek eserlerden ‘Objeler’ yeni bir kağıt heykel serisini kapsıyor. Bu seri, sıradan objelerden oluşan gündelik yaşam manzaralarını gösteriyor. Sanatçıya göre, gündelik kavramı sıklıkla ‘sıradan detaylar’ olarak karşılanır. Oysa işin gerçeği, gündelik denen şeyin tarih, ideoloji ve bizde geçmişe dair bazı anları harekete geçiren altmetinlerle kaplanmış olmasıdır.
Sergideki en yeni eserlerden biri olan vitray çalışması, sanatçının Abraaj Capital Art Prize için 2011 yılında yaptığı ‘Woman in Black’ isimli işinden sonraki ilk vitray eseri olma özelliğini taşıyor.
Hamra Abbas’ın, yeni ve eski dönem çalışmalarının bir araya geldiği PİLOT’taki bu ilk retrospektif özelliği taşıyan sergisi, 3 Nisan-19 Mayıs tarihleri arasında ziyarete açık olacak.
PİLOT 3Adres : Sıraselviler Caddesi. No:83/2 Beyoğlu/İstanbul
Mail: info@pilotgaleri.com
Tel: +90 (212) 245 55 05
*******************************************
Hamra Abbas
*******************************************
Pakistan asıllı Hamra Abbas, 1976 yılında Kuveyt’te doğdu, Boston ve İslamabad’da yaşıyor. 2011’de 1 milyon dolar değerindeki Abraaj Capital Art Prize’ı kazandı. Çalışmalarında kültürel olarak kodlanmış görüntü ve ikonografileri eğlenceli bir üslupla ele alırken, topluma ilişkin çatışmaları sorgulamak için geleneksel motiflere ve stillere başvurur, onları dönüştürür. Katıldığı sergiler arasında Asian Art Biennial, Tayvan (2011), Selanik Bienali (2009), Guangzou Trienali (2008), İstanbul Bienali (2007), Sidney Bienali (2006) bulunmaktadır. Abbas’ın çalışmaları Singapur Art Museum, Londra Victoria&Albert Museum, New York Asia Society Museum gibi prestijli mekânlarda sergilendi. Lahor National College of Arts’dan mezun olan sanatçı, 2004’te Berlin Güzel Sanatlar Akademisi’nden Meisterschueler derecesi aldı.
City and the Everyday
3 APRİL – 19 MAY
PILOT is pleased to host “City and the Everyday” byHamra Abbas, the winner of 2011 Abraaj Capital Art Prize, between 3 April and 19 May.
Hamra Abbas has been exhibiting for a numbers of years in important international venues. The diversity of her work, both in terms of form and content, has itself become her hallmark. Clearly, she defies definition, and resists attempts to situate her work under any one label. There are several strands of thought that at times suffuse into a single work, and at other times curve away towards unexpected directions resulting in diverse projects. She is an artist of nomadic temperament, and her themes range from the poetic to the political to the absurd. In a way her works have an antinomian quality despite the meticulous attention to detail, whether it is sculpture, painting, or photography. This unique combination of rigor and fluidity of her practice stems from the artist’s ability to choose her medium in relation to her conceptual repetoire, a rare feat.
About her journey in art, she had this to say: “I have been living in Cambridge, MA, for approximately four years now, experiencing its four seasons, and watching the nearby Charles River freeze into ice, and then back into water once each year. This is my fourth city after Lahore, Berlin, and Islamabad, where I have made home. Since my first sojourn in 2007, I have been returning to Istanbul. I have made work in each of these places, and drawn inspiration from its humdrum of the everyday.” It is obvious that her travels have informed her work in a number of ways. Context is very important to her, which lends her practice an anthropological dimension, signifying elements that have broader implications. The present exhibition is her second solo show to be held in Istanbul. It represents a wide collection of her work, produced in various locations, and brings together under one roof the divergent, yet complementary, trajectories of her experimental oeurve. It is evident that the theme of cities and its people continues to influence her art. She deals with traditional iconography and motifs, displacing, and at times, creating new platforms to view the familiar. She aims to disrupt linear narratives, provoke questions, and gently titillate our senses while we are at it.
Over the years, she has consistently produced work that involves an element of interaction with people, whether in installations, sculpture, or miniature painting. According to Abbas about her new seriesIdols, “I have been taking photographs of people in Cambridge and Boston over the last one year, and in Istanbul more recently. During this time, news of economic slowdown, high rates of unemployment and the Occupy Movements have been constantly in focus in the media. My aim was to take note of the quotidianin my interaction with the immediate environment. I took to photography as the most effective and efficient means, and photographed random people while running chores on a daily bases. I photographed people working at the supermarkets, post offices, deli stores, restaurants, T stations, construction sites, street vendors, handy-men, and taxi-drivers etc”. This gradually turned into a photo journal of the day-to-day. Asking to take their photograph for no reason other than her being an artist animated and displaced the moment, expanded time. Later on at night, she would organize her photographs to reflect on the portraits, and on the memory of those brief moments shared with strangers in public spaces.“I would turn each photograph into a tiny sculpture and put it away in a box. Over a period of time, I had a number of boxes, and hundreds of heads”. PILOT will display a selection of 22 heads as prints in this exhibition.
Objects is a set of new paper sculptures, which looks like a landscape of ordinary objects. According to the artist the notion of everyday is often (mis)taken as being synonymous with ordinariness, but in reality it is suffused with history, ideology, and other evocative subtexts.
Also on display is a new stained-glass window, first after the monumental Woman in Black (2011) that she created for Abraaj Capital Art Prize.